# 99/1991 Sb. - Nařízení vlády České a Slovenské Federativní Republiky o stanovení minimální mzdy

- Úplná citace: Nařízení vlády České a Slovenské Federativní Republiky č. 99/1991 Sb., o stanovení minimální mzdy
- Stav: Zrušený
- Znění: Poslední znění před zrušením
- ELI: /eli/cz/sb/1991/99/1991-03-25
- Datum vyhlášení: 25. 3. 1991
- Účinnost od: 25. 3. 1991
- Datum zrušení: 11. 2. 1992
- Částka: 21/1991

99
NAŘÍZENÍ VLÁDY
České a Slovenské Federativní Republiky
ze dne 25. února 1991
o stanovení minimální mzdy
Vláda České a Slovenské Federativní republiky nařizuje podle § 111 odst. 3 zákoníku práce č. 65/1965 Sb., ve znění zákona č. 3/1991 Sb.:

## § 1

Rozsah platnosti

Toto nařízení upravuje poskytování minimální mzdy1) pracovníkům v pracovním poměru, popřípadě členům v členském poměru k družstvu, kde součástí členství je též pracovní vztah2) (dále jen "pracovník").

Výše minimální mzdy

## § 2

(1) Výše minimální mzdy činí

a) pro pracovníky odměňované podle mzdových tarifů stanovených

<table><tbody><tr><td colspan="2">1. na hodinu při stanovené týdenní pracovní době<sup>3</sup>)</td></tr><tr><th>hodin</th><th>Kčs za odpracovanou hodinu</th></tr><tr><td>42 <sup>1</sup>/<sub>2</sub></td><td>10,80 </td></tr><tr><td>41 <sup>1</sup>/<sub>4</sub></td><td>11,10</td></tr><tr><td>40</td><td>11,40</td></tr><tr><td>36</td><td>12,90</td></tr><tr><td>2. na měsíc</td><td>Kčs za měsíc<br> 2000</td></tr></tbody></table>

b) pro pracovníky, kteří jsou poživateli částečného invalidního důchodu, odměňované podle mzdových tarifů stanovených

<table><tbody><tr><td colspan="2">1. na hodinu při stanovené týdenní pracovní době</td></tr><tr><th>hodin</th><th>Kčs za odpracovanou hodinu </th></tr><tr><td>42 <sup>1</sup>/<sub>2</sub></td><td>8,10</td></tr><tr><td>41 <sup>1</sup>/<sub>4</sub></td><td>8,30</td></tr><tr><td>40</td><td>8,60</td></tr><tr><td>36</td><td>9,70</td></tr><tr><td>2. na měsíc</td><td>Kčs za měsíc<br> 1500</td></tr></tbody></table>

c) pro pracovníky, kteří jsou poživateli invalidního důchodu, a pro invalidní pracovníky mladší než 18 let,4) odměňované podle mzdových tarifů stanovených

<table><tbody><tr><td colspan="2">1. na hodinu při stanovené týdenní pracovní době</td></tr><tr><th> hodin</th><th>Kčs za odpracovanou hodinu</th></tr><tr><td>42 <sup>1</sup>/<sub>2</sub></td><td>5,40</td></tr><tr><td>2. na měsíc</td><td>Kčs za měsíc<br> 1000</td></tr></tbody></table>

d) pro pracovníky mladší než 16 let odměňované podle mzdových tarifů stanovených

<table><tbody><tr><td colspan="2">1. na hodinu při stanovené týdenní pracovní době </td></tr><tr><th>hodin</th><th>Kčs za odpracovanou hodinu</th></tr><tr><td>33 </td><td>10,80</td></tr><tr><td>2. na měsíc</td><td>Kčs za měsíc<br> 1500.</td></tr></tbody></table>

(2) Při jiné délce stanovené týdenní pracovní doby se výše minimální mzdy úměrně upraví; přitom se vychází z výše minimální mzdy při stanovené týdenní pracovní době 42 1/2 hodiny, jde-li o pracovníky uvedené v odstavci 1 písm. a), b) a c), a 33 hodiny, jde-li o pracovníky uvedené v odstavci 1 písm. d).

(3) Pracovníkům odměňovaným podle mzdových tarifů stanovených na měsíc, kteří mají sjednanou nebo povolenou kratší pracovní dobu,5) a pracovníkům, kteří neodpracovali v měsíci všechny pracovní dny, náleží minimální mzda ve výši odpovídající odpracované době.

## § 3

(1) Nedosáhne-li mzda6) pracovníka v kalendářním měsíci výše minimální mzdy, organizace nebo občan, u nichž je pracovník v pracovním poměru (dále jen "organizace"), mu rozdíl doplatí (dále jen "doplatek").

(2) Pracovníkům odměňovaným též mzdovými složkami za delší než měsíční období se doplatky poskytují zálohově7) a zúčtují se v měsíci výplaty uvedených mzdových složek.

## Společná, přechodná a závěrečná ustanovení

## § 4

(1) Pracovník má nárok na minimální mzdu nezávisle na pracovním zařazení, vykonávané pracovní činnosti, dosažených výsledcích a platební schopnosti organizace.

(2) U domáckých pracovníků se pro účely tohoto nařízení považuje za hodinu práce norma spotřeby práce stanovená organizací na hodinu.8)

## § 5

Do mzdy podle § 3 odst. 1 se nezahrnují

a) mzda za práci přesčas 9) u pracovníků odměňovaných podle mzdových tarifů stanovených na měsíc,

b) věrnostní stabilizační odměny pracovníkům v Severočeském, Západočeském a Jihočeském kraji podle zvláštního předpisu.10)

## § 6

Doplatek do výše minimální mzdy podle tohoto nařízení se poskytne poprvé za měsíc únor 1991.

## § 7

U pracovníka, kterému se poskytuje minimální mzda, nesmí činit průměrný výdělek pro pracovněprávní účely méně než minimální mzda, na níž pracovníku vznikl nebo by vznikl nárok v kalendářním měsíci, v němž vznikla potřeba tento výdělek zjistit; to platí obdobně též pro započitatelný výdělek pro účely nemocenského pojištění.

## § 8

Toto nařízení nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Předseda vlády ČSFR:

v. z. Rychetský v. r.

1) § 111 odst. 3 zákoníku práce.

2) Zákon č. 176/1990 Sb., o bytovém, spotřebním, výrobním a jiném družstevnictví.

3) § 83 zákoníku práce.

4) § 29 odst. 2 zákona č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení.

5) § 86 odst. 1 zákoníku práce.

6) § 112 odst. 1 zákoníku práce.

7) § 121 odst. 1 písm. b) zákoníku práce.

8) § 114 zákoníku práce.

9) § 116 odst. 1 zákoníku práce.

10) Výnos federálního ministerstva práce a sociálních věcí a federálního ministerstva financí ze dne 30. 1. 1987 č. j. 514-29340-5119 o věrnostních stabilizačních odměnách pracovníků ve vybraných okresech a místech Severočeského, Západočeského a Jihočeského kraje, ve znění pozdějších předpisů (reg. v částce 6/1987 Sb.).

---

[Kanonická webová stránka](https://pravnianalyza.cz/zakony/sb/1991/99)
